Faran med religionen

När jag för ett tag sen fikade med några vänner började vi diskutera något så djupt som religion och vilken inverkan den kan ha på människor. Då kom jag att tänka på ett möte jag hade på avenyn under Gothia cup-veckan för några år sedan. Då hade en frikyrka placerat sig för att sprida sitt budskap. En 14-årig tjej som var med i en ungdomsgrupp kom fram och diskuterade med mig. Eftersom min kompis gav sig in i en djup diskussion med dem passade jag på att dösnacka lite och ta reda på lite mer om vad som fick denna unga tjej att stå och sprida sin tro inne i stan när de flesta i hennes ålder var på gothiadiscot. Till en början var jag väldigt positiv till att hon fokuserade på tro och allt som hör därtill istället för på alkohol m.m. men under samtalet blev jag mer orolig. Hon hade en mycket stark tro och jag frågade lite om hur mycket hon var beredd att offra för gud. Hennes svar var allt, gud var den som talade om vad om var bra och rätt för henne. Jag frågade henne om vad hon skulle välja om valet stod mellan gud och hennes familj.

Hennes svar var att hon hade valt gud framför hennes familj, detta trots att hon älskade sin familj. Om man på detta sätt är beredd att offra allt för gud så är man ute på hal is. Hon utgick från att gud aldrig skulle ställa henne inför det valet i onödan. Och det skulle säkert inte en god gud göra. Problemet är att det finns människor här på jorden som påstår sig tala för gud och kan tolka hans vilja. Om denna tjej möter en präst eller motsvarande och tror att han/hon talar för gud och ber henne överge sin familj, då kommer hon att göra det. Säger samma präst att hon borde begå en fruktansvärd handling är risken att hon gör detsamma. Släpper man sitt sunda förnuft och förlitar sig på någon annan så är man ute på hal is. Detta gör många i religonens namn vilket antagligen är en förklaring till många av de galenskaper vi ser runtom i världen, inom sekter och i konfliktområden.

  





Kommentera inlägget här:

Namn:

Är du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: