Vardagsmarodörer

Ibland undrar jag vad folk tänker med, hur folk kan vara så dåliga på att visa hänsyn och bete sig. Alltför många tycks leva i sin egen bubbla och vara beredda att göra lite vad som helst om det gynnar dom. Exemplen är många. Det som fick mig att reflektera över ämnet var främst två saker.

Först var det en man i en bil som inte stannade vid övergångsstället. Detta är i och för sig inte särskilt ovanligt, men denna gång var det inte bara att de inte stannade och väntade utan den här mannen körde på fast jag var mitt på övergångsstället och bar på massa kassar. Hade jag inte stannat hade han kört på mig. Jag fattar inte hur man kan vara beredd att som förare riskera någons liv på det sättet. Jag vet hur folk är och är alltid vaksam på om dom stannar eller inte, därför stannade jag direkt när jag märkte att han inte gjorde det. Därför lyckades jag undvika att bli påkörd med ½ meter. Men med tanke på att han har en skyldighet att stanna kunde jag ju egentligen utgått från att han skulle göra det. Hade jag utgått från att han följde lagen och hade allmänt hyfs så hade jag inte suttit här och skrivit.

Det andra som gjorde mig upprörd var när vi kom till återvinningsstationen och man såg hur folk bara ställt sina kassar, slängt saker utanför osv.. Hur svårt kan det vara att stoppa in sakerna där dom ska vara? Visst är det mycket lättare att ställa sakerna där, men vem ska då ta hand om skräpet? Det ser förjävligt ut och det blir någon annan som får göra det.

Jag försöker alltid att ta ansvar för mina saker, visa hänsyn till andra och hellre vara generös än att roffa åt mig själv. Självklart misslyckas även jag någon gång med att leva upp till denna princip, men det är undantag. Tyvärr lever inte alla på detta sätt. Alltför många sätter sig själva framför andra på ett sätt som drabbar andra. Sådant gör mig rejält förbannad. Allmänt svineri tycker jag på många sätt är mer klandervärt än många av de åtalade som jag möter i mitt jobb.

Ibland känner jag verkligen för att agera och säga till folk som jag ser beter sig illa. Polisanmäla idioten som inte stannade, ringa upp personen som bara ställt sitt skräp (namn och adress framgick av kuvert som var runtslängda) osv.. Men det gör jag ju inte, för vem orkar lägga all sin energi på sånt där. Istället försöker jag själv bidra till en bättre värld med vad jag kan. Ni andra får själva ta ansvar för hur ni beter er.





Kommentera inlägget här:

Namn:

Är du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: