Freakshow

Jag har funderat lite över vilka personer som blir kända och populära. Och jag har sett ett mönster, både i bloggvärlden, tv och i övriga "kändissammanhang". Vi älskar folk som är galna, utmärker sig och gör saker som vi kan älska att hata. De personer som de flesta skulle vilja umgås med privata är de som är pålitliga, balanserade och allmänt trevliga medan de som vi vill läsa om är några helt andra. De flesta av mina vänner skulle beskriva mig som en trevlig och stabil kille, men hur många vill läsa om en sådan i tidningarna. När jag har i olika sammanhang har intervjuats av tv och tidningar om något ämne så har de oftast valt någon annan som sagt något heltokigt framför mina mer neutrala och avvägda analyser.

Här i bloggvärlden har Kissie och Dessie 1000 gånger så många läsare som vad jag har en vanlig dag. Skriver de så mycket bättre inlägg än mig? Har de så mycket mer att tillföra? Personligen tycker jag inte det. Nu är jag lite partisk men jag tror att anledningen är en annan. Jag är inte tillräckligt provocerande och konstig vilket gör att jag inte hamnar i ropet. Istället läser folk deras bloggar eftersom de kommer med det ena utspelet efter det andra. Om dem kan vi diskutera, vi kan kasta skit, förfäras och skratta.

Samma fenomen ser vi i såpor som till exempel Paradise hotel. De som det skrivs om och som vi vill se på är de som gör de spännande sakerna. De som bara glider med är ju inget vi vill se. Det är när det hettar till, blir sex i tv och blir backstabbing som vi intresserar oss. Om någon skulle ta upp en intellektuell diskussion skulle vi höja på ögonbrynen och tröttna ganska fort. Vi ser hellre på ett gäng arbetslösa, fulla personer som går bakom ryggen på varandra och har sex i tv än att ser på några som verkligen har något att säga.

Nu vill jag inte kritisera de som tittar på Paradise hotel eller läser bloggar som Kissies och Dessies. Det vore att kasta sten i glashus eftersom även jag gör så. Men det är ett intressant fenomen, varför älskar vi folk som gör bort sig totalt och beter sig på sätt som vi knappast skulle vilja göra själva.

Jag tror att vi vill fly verkligheten och se andra som är konstiga för att känna oss själva normala. Galna lite ytliga saker är lättare att ta till sig än djupa resonemang. Därför tittar vi på freakshows och lyfter fram och stöttar ideal vi knappast vill stå för egentligen. Därför kommer aldrig personer som mig bli riktigt riktigt inne. Fast jag föredrar att vara ouppmärksammad vettig framför att vara uppmärksammad galning. Vad föredrar ni?





Kommentera inlägget här:

Namn:

Är du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: